Sophia Horňáková (SŠ)

Sem vložte text nadpisu

A.K.A Povedz mi, čo máš rád a ja ti poviem, koho budeš voliť.

Voľby do slovenského parlamentu boli nedávno témou číslo jeden. O voľbách hovoril každý. Počula som o tejto téme na chodbe našej školy, v električke cestou domov, rozprávali sa o nej moji rodičia.

Tento „ošiaľ“ na malú chvíľu zachvátil aj mňa a začala som si googliť kandidátov na poslancov do parlamentu. A vtedy sa stalo niečo úžasné! Z ničoho-nič na mňa z každej strany internetu začali vyskakovať politické reklamy, fotky politikov a všetko, čo bolo s voľbami spoločné. Nemohla som si pozrieť jediné video na YouTube bez toho, aby na mňa nevybehol niekto, kto sľuboval možné aj nemožné, len aby mu volič odovzdal svoj hlas. Spozornela som. Ako to ten Google vie!? Začala som pátrať a zistila som, že existuje niečo, čo sa volá algoritmus kontextovej reklamy. Ako to funguje? Jednoducho. Každý krok, ktorý urobíte na internete sa zaznamená, a vy tak za sebou zanechávate stopy. Povedzme, že sú to vaše „digitálne otlačky prstov“, ktoré tvoria mozaiku vašej osobnosti. Googlime si predsa to, čo nás zaujíma a čo máme radi. Zrazu sa pred vami zjaví reklama, ktorú umelá inteligencia vyhodnotí ako takú, ktorá pre vás bude na základe vašej charakteristiky zaujímavá a vy si kúpite tovar alebo dáte hlas politikovi, ktorý povie presne to, čo chcete počuť! Povedala som si v duchu „Geniálne“!!!

Potom som si sadla na posteľ a začala som uvažovať. Zachvátila ma panika. Hlavou mi vírilo nespočetné množstvo otázok. Aký to má dopad na slobodné rozhodovanie ľudí? Znamená to, že za nás nepriamo rozhoduje umelá inteligencia? Ako zistiť, ktoré informácie sú relevantné a ktoré mi iba podsúva niekto iný v snahe ovplyvniť moje rozhodnutie???

Povedala som si: „Ak o mne google vie všetko, iste bude vedieť aj odpovede na moje otázky“. Prišla som na niekoľko zaujímavých poznatkov. Takmer každý z nás má Facebook. Kedysi boli v móde rôzne testy osobností a anonymné dotazníky. Pamätáte si na test, ktorý vyhodnotil, ktorá postava z filmu Harry Potter ste? Alebo si spomínate na test, ktorý vám povedal, aké zviera ste? Aká filmová postava ste? Či ste sangvinik alebo cholerik? Nadšene sme výsledky testov zdieľali medzi známymi bez toho, aby sme si uvedomili jednu dôležitú vec. Na internete sme zanechali stopu, ktorá so zdieľaním týchto testov exponenciálne rástla. A zrazu mala umelá inteligencia tisíce dát o ľuďoch, ktorí sa na internete pohybovali.

Možno by si to ani nikto nevšimol, ak by v roku 2018 na tento fakt neupozornil Christopher Wylie zo spoločnosti Cambridge Analytica. Keď som si vygooglila jeho meno, začalo to byť pre mňa ešte zaujímavejšie. Chirstopher rozpovedal príbeh jeho firmy, ktorá zneužívala údaje ľudí. Ale pozor! Nie na ovplyvňovanie toho, čo si kúpia. Ovplyvňovali výsledky volieb.

Neslávne slávny Brexit
Určite si spomeniete na odchod Veľkej Británie z Európskej únie. Tesným výsledkom v referende občania Spojeného kráľovstva rozhodli, že by pre nich bolo lepšie, ak by vystúpili. Bol okolo toho chaos a naozaj dlhý proces, ktorý trvá až dodnes. Počuli ste, že sa vytvorilo dokonca aj nové sloveso „brexitovať“? Vo význame – Peter mal prísť poobede na stretnutie, ale doma brexitoval až do večera, a preto meškal 

Ale späť k téme, ktorá až taká vtipná nie je. V kampani za odstúpenie UK z Európskej únie použila spoločnosť Cambridge Analytica dezinformácie, hoaxy a fake new a takýmto spôsobom ovplyvnila myslenie britských občanov. A viete, čo je na tom najzaujímavejšie? Veľká Británia sa stala testovacou pôdou na niečo, čo ešte len malo prísť – voľby prezidenta Ameriky! Otvorte si popcorn, ideme do finále.

Ako môžu dáta zaistiť, aby sa Trump stal prezidentom Ameriky? Otázka za milión…

Všetko má na svedomí psychografika – porozumenie vašej osobnosti. Cambridge Analytica vzala databázu 50 miliónov ľudí a na základe ich správania vyselektovala tých, ktorí ešte neboli rozhodnutí, komu v amerických voľbách dajú svoj hlas. A potom to prišlo. Začali im cielene podsúvať videá, reklamy a zavádzajúci obsah, ktorý bol nastavený presne tak, ako by voliči „chceli“ situáciu v Amerike vidieť. Samozrejme, na tieto dezinformácie ich upozorňoval ten, kto voľby chcel vyhrať. Jeho protikandidát sa odrazu stal najväčším zlom pre Ameriku a Američania tak vo voľbách mali jasno… Donald Trump vyhral voľby veľmi tesným rozdielom, ale vyhral. Ak si preto myslíte, že malá vzorka nerozhodnutých ľudí nemôže ovplyvniť voľby, ste na omyle.

Pozor na imigrantov, ktorí v húfoch čakajú pred slovenskými hranicami!!!
Môže sa nám to stať na Slovensku? Je vôbec niečo také možné?

Téma imigrantov bola vo svete aktuálna asi pred 5 rokmi. Bolo to obdobie pred voľbami do parlamentu a zrazu sme mali možnosť čítať zastrašujúce správy o tom, ako imigranti chcú prísť na Slovensko, zotročiť našu krajinu, nastoliť ich vlastné náboženstvo a znásilňovať slovenské ženy. O pár dní neskôr sa objavili politici, ktorí ručili za to, že žiadnych imigrantov na Slovensko nepustia, len im musíte dať svoj hlas. Podobný scenár sme zaznamenali aj pred poslednými voľbami, hoci táto otázka už vôbec nie je aktuálna. Na internete sa šírili dezinformácie o tom, aká zlá je Európska únia, ako politici chcú odstrániť daň z príjmu a ako chcú vystavať 25 tisíc bytov ročne, aby mladé rodiny mali kde bývať. Nejako mi to nevychádza. 68 bytov denne vrátane víkendov a sviatkov?… Je naozaj správne, aby nám vládli ľudia, ktorí sú trestaní, alebo takí, ktorí otvorene popierajú holokaust? Toto sú vážne otázky, a práve týchto otázok by sa obyvatelia Slovenska mali obávať.

Strach je obrovská zbraň, ktorú využívajú politici na dezinformácie. Podsúvajú nepravdivé informácie tým, ktorí sa obávajú o vlastnú existenciu, a to pomocou internetu, ktorý na Slovensku využíva drvivá väčšina občanov. Overujte si informácie z viacerých zdrojov, premýšľajte o tom či je to názor alebo fakt a prizrite sa poriadne fotografiám, ktoré môžu byť zámerne upravené.

Volám sa Sofia Horňáková a sedím na posteli v mojej izbe s počítačom na nohách. Rozmýšľam. A rozmýšľam kriticky. Práve to málo stačí na to, aby ste si informácie overili, zamysleli sa nad nimi a diskutovali s vašimi kamarátmi a známymi. O 4 roky pôjdem voliť aj ja. Môj hlas prispeje k tomu, aby som v demokratických voľbách rozhodla podľa svojho presvedčenia, kto bude nasledujúce obdobie vládnuť tak, aby ľudia nežili v strachu. Ale nebojím sa.